Program 2023-2027

Rakkestad Arbeiderparti

Program for Rakkestad Arbeiderparti 2023-2027

Rakkestad Arbeiderparti går til valg på et program som bygger på Arbeiderpartiets politikk. En politikk hvor frihet, likeverd og solidaritet er grunnleggende verdier.

Vår visjon er et rettferdig samfunn uten fattigdom, der menneskene er frie, likestilte og har innflytelse på sine liv. Alle mennesker er unike, uerstattelige og like mye verdt. Hver av oss skal ha muligheten til å leve gode liv, i små og store fellesskap. Vår ideologi, våre verdier og våre løsninger har preget utviklingen av samfunnet vi lever i. Det ønsker vi at de skal fortsette med.

Ulikheten i Norge øker, og vi ser det som vår fremste oppgave å sikre at alle har tilgang til og kan gjøre seg nytte av de mulighetene som finnes. Rakkestad er en flott kommune som vi har grunn til å være stolte av, men vi kan ikke være fornøyde så lenge det fortsatt er mennesker som faller utenfor. Derfor må vi ha fokus på utjevning av sosiale forskjeller. For å få til dette må vi jobbe med helsefremmende arbeid, tidlig innsats i skolen og integrering. Slik kan vi skape like muligheter til arbeid, trygghet og tilhørighet. Vårt mål er at alle skal med.

Vi ønsker at Rakkestad skal fortsette som egen kommune. Det er på den måten vi selv kan gjøre de prioriteringene vi mener er viktigst, og det er slik vi best mulig kan sikre utviklingen av bygda vår. Fremtidige oppgaver og krav er i stor grad styrt av sentrale myndigheter, og vi er klar over at forutsetninger kan endre seg.  Likevel mener vi at Rakkestad er solid nok til å være alene, og Rakkestad Arbeiderparti kommer ikke til å ta initiativ til nye utredninger om kommunesammenslåing. I en forholdsvis liten kommune som vår er lokal identitet og tilhørighet viktige fellesverdier.  Lokalt kulturliv, organisasjonsliv og frivillighet er viktige bidragsytere til økt trivsel for innbyggerne, og gjør kommunen til et enda mer attraktivt bosted.  Arbeiderpartiet vil fortsatt bidra til å legge forholdene til rette for at lag og foreninger skal ha gode betingelser for sine aktiviteter, og ser nytten av at kommunen spiller på lag med frivilligheten på mange områder.

For å lykkes med å gjøre Rakkestad enda bedre, er vi avhengige av vekst og utvikling. Gjennom samarbeid med næringslivet ønsker vi å skape et aktivt og inkluderende arbeidsliv som kan bevare og gi nye arbeidsplasser til kommunen. Vi gleder oss over at ønsket om å bo i Rakkestad er stort og vil imøtekomme dette ved å sørge for tilgjengelige tomter.

Vi har tro på at en sterk offentlig sektor er nødvendig. Fellesskapets midler skal gå til velferd for alle, ikke velstand blant de få. Fortsatt er det politiske ønsker om privatisering og konkurranseutsetting. Følgene av dette vil kunne bli et dårligere tjenestetilbud for innbyggerne. Det ønsker ikke Rakkestad Arbeiderparti. Vi ønsker oss gode og effektive tjenester som når ut til alle.

Klima- og miljøutfordringer er viktig for Rakkestad Arbeiderparti.  Vi vil fokusere på hva vi som lokalsamfunn kan bidra med for å nå de globale klimamålene.   Selv om utfordringene er enorme kan også mye gjøres lokalt.

Arbeiderpartiet vil arbeide for en fordeling som er i samsvar med vårt vedtatte program.

Gir du oss din støtte, vil vi fortsette arbeidet for velferd, likhet og frihet.

Sammen skal vi sikre at Rakkestad er godt rustet for å møte fremtiden og sørge for at bygda vår blir et enda bedre sted å leve.

Arbeid og inkludering

Veien til inkludering i samfunnet går gjennom arbeid.   I arbeidslivet får man både språk- og arbeidstrening.   Gjennom samarbeid med næringslivet ønsker vi å legge til rette for utvikling.                      I arbeidslivet er vi opptatte av at det skal være plass til alle.  Omstilling og effektivisering skal ikke gå på bekostning av arbeidstakernes rettigheter og arbeidsmiljø. Vi skal stille krav til et anstendig og seriøst arbeidsliv. Hele, faste stillinger skal være hovedregelen i alle kommunale ansettelser, innleie skal være et unntak.  Rakkestad kommune skal være en god arbeidsgiver som involverer de ansatte i viktige prosesser og ivaretar ansattes rettigheter. For Arbeiderpartiet er et aktivt trepartssamarbeid avgjørende for å styrke tjenestetilbudet.

Rakkestad Arbeiderparti vil:

• Si nei til sosial dumping
  • Sette krav til lærlinger ved større kommunale anbud
  • Stille strenge krav ved anbudsinngåelser for sikre seriøst arbeidsliv
  • Ha minst to lærlinger pr.1000 innbygger i kommunal virksomhet
  • Se på muligheten til å tilby flere ungdommer sommerjobb
  • Legge til rette for grønn omstilling i næringslivet og flere grønne arbeidsplasser
  • Skape en heltidskultur der hele, faste stillinger er hovedregelen i alle ansettelser
  • Ikke privatisere kommunale tjenester
  • Styrke den kommunale arbeidsplassen som læringsarena med tilbud om etter- og videreutdanning og mulighet for å ta fagbrev på jobb
  • Jobbe aktivt for et Inkluderende Arbeidsliv
  • Legge til rette for praksisplasser for flyktninger og andre som trenger arbeidstrening

Klima og natur - rammen rundt all politikk

Fremtidens generasjoner skal ha tilgang på et godt miljø og ren natur. For Rakkestadsamfunnet er overordnede mål som matsikkerhet, økt verdiskaping og en bærekraftig utvikling, viktig.

Det er viktig for Rakkestad Arbeiderparti å komme med lokale tiltak som bidrar i kampen mot klimaendringene.

Selv om vi er en liten kommune, er det viktig at vi bidrar til å nå de store målene vi strekker oss etter i klimapolitikken.

Gjør vi det vi kan, bidrar vi til et bærekraftig samfunn, både lokalt og i en større sammenheng. Arbeiderpartiet vil at alle skal ha tilgang til natur og friluftsopplevelser hvor allemannsretten til fri ferdsel er et viktig prinsipp.

Vi ønsker å bidra til at alle kan ha gleden av å gå tur på stier som er tilpasset den enkeltes behov og som gjør at terskelen for å være i aktivitet blir minst mulig. Det er folkehelse på sitt beste.

Rakkestad Arbeiderparti vil:

• Ta initiativ til flere gang- og sykkelstier inn mot sentrum
  • Ha et aktivt jordvern utenfor sentrumskjernen
  • Prioritere energieffektivisering i kommunale bygg, solceller, jordvarme m.m.
  • Se på muligheten for utvikling av fornybar energi på Rudskogen
  • Jobbe for et bedre buss- og togtilbud, også i helgene
  • Se på mulighetene for å etablere en EL-bildelingstjeneste
  • Ikke selge kommunale skogeiendommer
  • Etablere ordninger som reduserer matsvinn i kommunale virksomheter
  • Sikre at grøntområder er lett tilgjengelige i tettbygde områder, og verne om strandsonen og allemannsretten der den er under press.
  • Legge betydelig vekt på klima- og miljøhensyn ved offentlig anskaffelser.
  • Prioritere vedlikehold, reparasjon og oppgradering av eksisterende bygg
  • Legge til rette for gjenbruk og utlånsordninger lokalt
  • Bruke El-biler i kommunal virksomhet

God helse og livskvalitet for alle

Alle har ansvar for egen helse, men fellesskapet har ansvar for alles helse. I årene som kommer vil vi bli flere eldre med helseutfordringer og mest sannsynlig flere med diagnosen demens.

Vi må ha en struktur på helse- og omsorgstjenesten som er i stand til å møte fremtidens utfordringer på mange områder.  Vi må fortsatt ha satsning på omsorgsboliger og hjemmetjeneste. Vi ønsker at flest mulig skal få bo hjemme så lenge de har mulighet til det. I denne sammenheng er velferdsteknologi og rehabilitering helt nødvendig.  Vi vil aktivt bidra til å redusere sosiale helseforskjeller. Målet er at alle skal få den omsorgen de har behov for gjennom et godt offentlig omsorgstilbud.

Rakkestad Arbeiderparti vil:

• Ha gratis frukt i småskolen og skolemat på ungdomsskolen
  • Gjøre det kommunale sykehjemmet til et «Livsgledehjem»
  • At alle skolene i Rakkestad skal godkjennes som «Helsefremmende skoler»

Dette vil øke fokuset på fysisk aktivitet, skolehelsetjeneste og kosthold

• Støtte lavterskeltilbud innen rus og psykiatritjenesten
  • Sørge for innbyggernes rett til fastlege og legevakt
  • Sørge for at eldre gis mulighet til å bo lenger hjemme ved å prioritere ernæring, trygge boliger, aktivitet og velferdsteknologi
  • Bidra til aldersvennlig samfunn og god psykisk helse gjennom

kulturelle, sosiale og fysiske møteplasser i samarbeid med frivilligheten

• Utvikle et sykehjem som er tilpasset fremtidens helse- og omsorgstjenester

En god oppvekst varer hele livet

Arbeiderpartiets mål er at alle barn skal vokse opp i trygghet uansett hvem de er, hvor de kommer fra, og hvordan familien deres er satt sammen. Familie, venner, idrettslag, lokalt kulturliv og fritidstilbud skaper gode oppvekstsvilkår og er viktige fellesskap for barn og unge i alle aldre.

Vi skal sikre et godt barnehagetilbud i kommunen og ønsker ikke etablering av flere kommersielle barnehager.

Satsingen på god undervisning og læring skal skje i den offentlige skolen, hvor like muligheter for alle er selve fundamentet. Vi vil investere i kompetanse og tidlig oppfølging av de barn og unge som har behov for det.

Skolefritidsordningen er også en del av mange barns hverdag. SFO bør ha et variert tilbud, ledet av kompetent personale.

Et godt og næringsrikt kosthold er viktig for å tilegne seg ny kunnskap gjennom skoledagen.

Skolen skal være et trygt og godt sted hvor barna føler seg inkludert og sett, uavhengig av nasjonalitet. Skolen må bidra aktivt i integreringsarbeidet og i arbeidet mot mobbing.

Rakkestad Arbeiderparti vil:

• Prioritere ressurser til tidlig innsats for å kunne gi alle barn et godt utgangspunkt for trivsel og læring
  • Styrke laget rundt elevene for å redusere mobbing og bygge et godt

sosialt læringsmiljø slik at flere mestrer og fullfører skoleløpet

• Se på muligheten for å inkludere leksehjelp, idrett og kulturaktiviteter i SFO
  • Utrede muligheten for en leksefri barneskole
  • Videreføre Familiekontakt-ordningen
  • Etablere en fast møteplass for ungdom
  • Tilby gode tilskuddsordninger til barn og unges kultur- og idrettsaktiviteter
  • Sørge for oppfølging av elever som står i fare for å droppe ut av skolen
  • Bygge ny kommunal barnehage i sentrum
  • Gjeninnføre ferieaktiviteter for barn og ungdom
  • Styrke samarbeidet med politikontakten og øke ressursene til SLT-koordinator  (SLT: Samordning av Lokale rus- og kriminalforebyggende Tiltak)
  • Se på muligheten for ungdommens kommunestyre

Trivsel og trygghet

Arbeiderpartiet vil jobbe for et samfunn bygget på tillit, trygghet og tilhørighet hvor forskjeller reduseres.

Det er det sterke fellesskapet som best kan forebygge og beskytte oss mot kriser. De viktigste beredskapsressursene finnes lokalt. Vi vil jobbe for å styrke beredskapen slik at lokalsamfunnet er godt forberedt til å håndtere kriser.

Alle trenger arenaer der man kan oppleve mestring og utvikle seg som mennesker. Det å kunne være i aktivitet og føle på mestring skal ikke være avhengig av størrelsen på lommeboka.

Vi vil ta vare på sentrum som møteplass og en felles arena for innbyggerne i bygda.  Vårt mål er at Rakkestad skal være en levende bygd med mangfold og samhold.

• Beholde Rakkestad som egen kommune
  • Jobbe målrettet for å redusere forskjeller og at færre lever i fattigdom
  • Inkludere flyktninger i nærmiljøet
  • Utrede kommunens muligheter til en mer sosial boligpolitikk
  • Sørge for nok sentrumsnære tomter
  • Samarbeide med næringslivet for å videreutvikle Rakkestad sentrum
  • Etablere ny grusbane i tilknytning til Rakkestad stadion
  • Videreutvikle og vedlikeholde det sentrumsnære sti- og løypenettet
  • Sikre at friluftslivet får en bred plass ved kommunal og regional planlegging
  • Fremme lokale matprodusenter
  • Sikre god, helhetlig beredskap
  • Beholde lokalt brannvesen

Er du enig med Rakkestad Arbeiderparti om Program 2023-2027?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker