skogenvår

Skogen vår!

Viste du at alle vi rakkstinger er skogeiere? Gjennom kommuneskogen eier vi faktisk nesten 30.000.000 m2 og det utgjør rundt en halv fotballbane pr innbygger. At vi eier denne skogen i felleskap gir oss mange fordeler og vi i Rakkestad Arbeiderparti er i mot salg av kommuneskogen.

Det å være ute i naturen kan hjelpe både mot fysiske, psykiske og sosiale utfordringer. Derfor er det viktig at kommunen legger tilrette for friluftsliv med litt lavere terskel slik at så mange som mulig får muligheten til å nyte naturen og finne nye krefter. Selv har jeg tilbrakt mang en time på en tilfeldig stubbe i skogen eller med fiskestang i hånda stirrende på duppen. Man får støy, stress og mas på avstand og problemene man har blir til utfordringer en lettere kan takle. Man kan kjenne på det å bare være.Frøensjøen er et godt eksempel på at kommunalt eierskap gjør det enkelt å tilrettelegge for friluftsliv. Her har kommunen bygget en gamme og en gapahuk for overnatting, det er satt ut utedasser og snart skal stien oppgraderes sånn at det blir enklere å ta seg fram uten lange gummistøvler og høye kneløft.

Mange i Rakkestad er interessert i jakt og jeg er selv en ivrig jeger. Fåtallet av jaktinteresserte eier egen skog og det kan være utfordrende å skaffe seg jaktrett uten de rette bekjentskapene. Derfor er det bra at kommuneskogen gir alle muligheten til å søke om jaktkort til en overkommelig pris sånn at flere kan få muligheten til store naturopplevelser med børsa på ryggen.

Det å eie skog er også en investering som gir økonomisk avkastning. At vi eier denne skogen sammen gir oss over en million i årlige inntekter og det er penger som kommer godt med på et stramt kommunalt budsjett. Noen vil selge skogen vår for å få kjappe penger til enkle løsninger. En engangssum. De ser ikke verdien av at vi skal eie noe sammen. De vil selge selve arvesølvet vårt, en evigvarende eiendel som vi aldri vil få tilbake om vi mister den.

Derfor sier vi et klart og tydelig NEI til salg av skogen vår!

Glenn Lie

Listekandidat Rakkestad Arbeiderparti