Stem på Knut-Magne!

Psykisk helse - på lag med de som trenger et lag!

Som lokalpolitiker er det viktig å se helheten i alt vi gjør, men som sykepleier vil mine hjertesaker alltid være helse- og omsorgstjenestene vi gir. De skal være faglig gode og de skal favne så mange.

Det har de siste årene vært en viktig prosess i gang for å få et helhetsbilde av hva helse- og omsorgstjenestene må inneholde.  Tjenestene kommunen yter må være forsvarlige og alle pasientgrupper i alle aldre må være ivaretatt. Tiden det har tatt for å få konkrete planer for et sykehjem har vært til ergrelse for mange. Det har jeg forståelse for, men jeg tror og mener at det har vært nødvendig tidsbruk for å kunne ruste oss for fremtiden.

Psykisk helsevern er et område jeg mener er viktig nå og i årene framover. Og her har vi en stor og viktig jobb foran oss. Det gjøres allerede mye bra, vi har dyktige og engasjerte ansatte som står på for å hjelpe flest mulig, best mulig. Helsevesenet har endret seg siden Samhandlingsreformen i 2012, og vi ser at kommunen har fått større ansvar for mer av behandlingen av pasientene. Omstillingene har vært store og da særlig innen psykisk helsevern. De store institusjonene er lagt ned og pasienter skal bli ivaretatt i kommunene. Og det skal de på en god måte.

Psykisk helse er viktig for alle, uavhengig av alder, kjønn og etnisitet. Psykisk uhelse kan ramme alle, og det blør ikke – dermed er det ikke lett å se. Vi har i periodene vi har sittet i posisjon økt rammene innenfor rus- og psykiatri. Det har blitt flere ansatte.  Det er blitt sett på hvordan man skal jobbe best mulig og det har blitt intensivert arbeid med unge og skolegang.  Dette er viktig fordi det å lose ungdommene våre igjennom hele skoleløpet kan forhindre utenforskap videre i livet!

Jeg vet hvordan det jobbes på «innsiden», da jeg var så heldig å ha praksis i psykiatritjenesten i studietiden min. Jeg så viktigheten av å kjempe for at vi skulle ha egen psykolog i kommunen – og dette fikk vi til. Vi har også fått kommunal PP-tjeneste, som gjør at vi får nærhet til tjenesten. Dette gjør det lettere å utrede og starte behandling tidligere!

Nå ønsker vi å fortsette å bygge opp gode helsetjenester innen rus og psykiatri. Særlig viktig er da pasienter med alvorlige psykiske lidelser, som ofte kan havne mellom barken og veden, være seg spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten. Vi må samarbeide på tvers av seksjoner, på tvers av sykehus og kommune, for å gjøre overgangene så sømløse som mulig for pasienten.

Alle som har kjent dårlig helse på kroppen vet hvor viktig det er med gode hjelpetiltak – uansett diagnose. Aldri før har uttrykket «å være på lag med de som trenger et lag» betydd mer!

Tina Ødegård Holt

2. Kandidat