Lærlingeplasser gir gode fagarbeidere!

Arbeiderpartiet har alltid vært en pådriver for at alle skal ha rett til gratis utdanning.  I dag kan heldigvis ungdommene våre velge og vrake blant utdanninger både av teoretisk og praktisk art.  Det er viktig og riktig at yrkesfagene har samme status som de teoretiske fagene, Norge trenger fagarbeidere som kan yrket sitt og har det faglige grunnlaget for å utøve det.

For å få dyktige fagarbeidere trenger vi lærlingeplasser. Noe av det viktigste vi kan gjøre som samfunn er å sikre kvalifisert arbeidskraft til de tjenestene vi skal yte til innbyggerne våre.  Rakkestad kommune har et ansvar for å gå foran som et godt eksempel som lærlingebedrift, men ennå viktigere er det å gi mulighet til unge mennesker til å bli fagarbeidere innenfor de fagfelt som kommunen består av.  Samtidig får vi rekruttering til de yrkene vi vet vi vil ha stort behov for framover.

Fra høsten 2019 ligger det an til at Rakkestad kommune har 19 lærlinger i sin virksomhet.  Det er 8 lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget, 9 lærlinger innen helsefag, 1 lærling i IT-faget og 1 lærling i anleggsmaskinførerfaget.  Mange av lærlingene er bosatt i Rakkestad kommune og det øker kommunens muligheter til å kunne rekruttere dem i ordinære kommunale stillinger etter endt utdanning.

Aldri tidligere har kommunen hatt et så høyt antall lærlinger som nå.  Rakkestad Arbeiderparti har for neste periode programfestet å ha minst to lærlinger pr. 1 000 innbyggere.  Dette målet er allerede nådd, men vi fortsetter satsingen på lærlinger fordi vi ser at gode fagarbeidere er viktig for å kunne gi gode kommunale tjenester og at lærlingeplasser gir ungdom mulighet til å fullføre utdannelsen sin.

Hvis du gir din stemme til Arbeiderpartiet ved kommunevalget vet du at du stemmer på folk som ser sammenhengen mellom gode offentlige tjenester og gode fagarbeidere.

Laila Olsen Rode4. kandidat Rakkestad Arbeiderparti

Lærlingene er viktige for Rakkestad kommune.