Interpellasjon

Vi har i det siste kunnet lese, blant annet i Rakkestad Avis, at gården Gudim er til salgs.

Gården har en sentral beliggenhet i Rakkestad sentrum og utgjør en stor del av de potensielle tomteområdene vi har innenfor sentrumsområdet. Skal Rakkestad vokse er vi avhengig av å finne gode boligområder som gjør at vi kan ivareta sentrum sin egenart, uten at det går på bekostning av matjord.

Rakkestad kommune jobber med en stor omstilling innenfor helse og omsorgstjenesten. Sentralt i dette er fokuset på gi folk mulighet til å bo hjemme så lenge som mulig. For å få dette til, er vi avhengige av tilrettelagte boliger med nærhet til sentrum. Dette bør være boliger som flest mulig har mulighet til å kjøpe. Dersom kommunen kjøper området kan SOBBL utfordres til å bygge ut tomta.

For kort tid siden åpnet ordfører nye Os skole. Under formannskapets omvisning i etterkant av dette ble det påpekt at det er plass til flere elever på Os. I denne sammenhengen vil Gudim kunne være et aktuelt område for etableringer som vi gi elever på Os. Gudim kan gi muligheter for prosjekter som kan rette seg mot unge i etableringsfasen. Forutsetningen er at det ligger en sosial profil til grunn.

For å utnytte de mulighetene som er beskrevet her, vil det etter min mening være behov for kommunal involvering.

Mitt spørsmål er derfor: Hvordan stiller ordfører seg til en kommunal involvering? Og vil ordfører ta initiativ til at Rakkestad kommune vurderer hvilke muligheter et eventuelt kjøp vil gi kommunen.

Knut-Magne Bjørnstad

Rakkestad Arbeiderparti