Idrett er viktig

Idrett er viktig!

Det er veldig sunt å drive med idrett. Det er sunt både for hode og kropp, og fordelene er mange. Idrett er sosialt. Gjennom idretten møter man mange forskjellige mennesker og man får venner utenom de man treffer på skolen. Det er lurt å treffe og bli kjent med ulike mennesker og for barna kan det være fint å kjenne mennesker fra ulike steder.

Samarbeid er viktig i idrett, og kanskje særlig i lagidrett som jeg kjenner best. Alle deler i et lag er viktig for å lykkes. Dette gjelder ikke bare i idrett, men det er noe man kan ta med seg ellers i livet også. Samarbeid og lagånd er viktig.

Fysisk aktivitet har også en positiv effekt på depresjon, angst og adferdsproblemer hos barn og unge. Mye tyder også på at trening kan gi et styrket selvbilde, bedre sosial tilpasning, økt tro på egen mestring og økt trivsel.Ifølge studier som har blitt gjennomgått av Kunnskapsdepartementet, viser forskning at spreke barn bruker hjernen mer aktivt til å løse kompliserte oppgaver, enn mindre spreke barn gjør. Fysisk aktivitet er altså viktig for læring.

Rakkestad Arbeiderparti vil bidra til at barn, unge og voksne har tilgang til kultur- og idrettstilbud. For oss er det viktig å skape og videreutvikle gode arenaer for helsefremmende aktivitet og trivsel som alle har råd til å delta på. Dette er viktig for fellesskapet! Som både lærer og trener i RIF og Oshaug i mange år vet jeg hvor viktig idretten kan være for barn og unge. Idretten er sunt, sosialt, skaper samarbeid og bidrar til læring.

Thomas Skjelin, listekandidat nr. 5