Knut-Magne og Bjørnar Skjæran

Bjørnar Skjæran på besøk!

Arbeiderpartiets nestleder Bjørnar Skjæran var en interessert deltaker på bedriftsbesøk på Norturas Eggpakkeri i dag. Eggpakkeriet er Norges største, og vi fikk omvisning i lokalene og så hvordan eggene blir behandlet fra de kommer inn fra bøndene og sendes ut igjen, ferdig pakket, til butikker på Øst- og Vestlandet. Et imponerende anlegg med 21 fast ansatte.  Det var mye som imponerte ved virksomheten, men jeg festet meg spesielt ved at matsvinn omtrent ikke forekommer.  Egg som kommer med skader i skallet til anlegget blir sortert ut, skallet brukes som kalktilskudd/gjødsel, den hvite hinna innenfor benyttes i plasterproduksjon, og eggene benyttes til vaffelrøre mv.  Bjørnar var interessert i hvilke rammebestingelser sentrale myndigheter kan gi, og her var produksjonsleder Roger Dramstad og han enige om at tollvern er viktig for å kunne opprettholde en god og sunn, norsk eggproduksjon. Enigheten var også stor når det gjaldt å beholde landbrukssamvirket, noe som bl.a. er nødvendig for å føre verdiøkning på matvarer gjennom fordelings- og omsetningsleddene tilbake til bonden.Lokalt er vi opptatt av at Eggpakkeriet tilbyr gode og sikre arbeidplasser hvor de fleste har fagbrev. Pakkeriet bidrar også til at eggene vi produserer er kortreiste før de havner i pakken du kan kjøpe i butikken.

Omsorgsboligene ved bankbygget tar form og det var morsomt å kunne vise Arbeiderpartiets nestleder Bjørnar Skjæran byggene som bygges i massivtre.  Åsmund Ingebrigtsen, prosjektleder fra Øst og Jon Ådalen fra Rakkestad kommune fortalte om det å bygge i massivtre og om hva slags leiligheter som bygges.

Ordfører Ellen Solbrække tok i juni 2015 initiativet til den nasjonale kampanjen ”Ordførere for tre”. Målet med kampanjen er å få ordførere i alle landets kommuner og fylkesting til å bidra aktivt og effektivt til det grønne skiftet. For det haster hvis vi skal bidra til reduserte klimagassutslipp. Så langt har både Østfold fylkeskommune og alle ordførerne i hele Østfold sluttet seg til kampanjen.Omsorgsboligene er de første bygningene som bygges i massivtre i Rakkestad. Det er et spennende prosjekt, selv om det er det innvendige som teller mest i denne type bygg. Boligene vil med sin beliggenhet og utforming etter Husbankens standard bli et godt bidrag til å kunne tilby flere boformer for befolkningen i Rakkestad.

Knut-Magne Bjørnstad

Ordførerkandidat