Listekandidat:Beate-Kristin Lie

Barna våre fortjener en god start!

Førstkommende mandag er en spennende dag for mange. Første skoledag er på trappene for noen, mens andre har mer erfaring. De forventningsfulle barna våre ser frem til denne dagen og resten av livet. Det sies at det kreves en hel landsby til å oppdra et barn, og til høsten får vi alle muligheten til å være med på laget. Vi i Rakkestad Arbeiderparti skal jobbe for at alle barn får en god start på dagen og livet.

Skolemat og matpakker er mye i vinden om dagen. Da regjeringspartiene stemte ned opposisjonens forslag om gratis skolemat i slutten av juni ble jeg rett og slett trist. Trist på vegne av de barna som sjelden eller aldri har med matpakke på skolen. Det er dessverre slik at ikke alle har mulighet til å smøre matpakke og andre glemmer den rett og slett på benken. Helse og vaner går ofte i arv, og barna kan ikke noe for at gode vaner som matpakke uteblir. De barna har også rett på en fin hverdag og god skolegang.

Et gratis måltid på skolen har mange gode sider. Mette mager gir et bedre utgangspunkt for læring, det kan utjevne sosiale forskjeller, måltidet gir en fin arena for sosial læring og det kan føre til bedre vaner. Vi i Rakkestad Arbeiderparti ønsker å kompensere for valget regjeringen har gjort for oss. Løsningen er gratis frokost på skolene til de som ønsker det. Grøt til frokosten kan vi få lagd på det flotte kjøkkenet vårt på Skautun. Videre ønsker vi å innføre gratis frukt til alle i Rakkestadskolen igjen. Jeg har vært i snakk med flere som arbeider på steder i Østfold hvor gratis frokost allerede er innført. De sitter igjen med utelukkende gode erfaringer. De elevene som ønsker samles ved bordet om morgenen hvor de spiser og slår av en prat. Det skaper gode stunder hvor  elevene kan danne nye relasjoner seg imellom, og også mellom de voksne som ønsker å delta og elevene. Elevene blir mette og roligere inn i en læringssituasjon. Dette er en vinn-vinn situasjon for alle parter. Det er ikke gitt at det er lærerne som skal servere. Her må vi se på muligheter innenfor de ressursene som allerede ligger i skolen. Noen steder er det løst ved at rektor tar ansvaret eller at assistentressurser frigis fra andre oppgaver.

Helsefremmende arbeid er noe som angår oss alle og som vi må stå sammen om. Vi trenger at alle har det så bra som mulig hele livet, slik at vi kan dra lasset sammen. Arbeiderpartiet ønsker at alle skal ha mette mager og et godt utgangspunkt for læring. Et gratis skolemåltid virker best for de som trenger det mest. Derfor skal vi innføre gratis skolefrokost og skolefrukt til alle Rakkestadskolene.

Beate-Kristin Østby Lie

Listekandidat, Arbeiderpartiet